POLITYKA PRYWATNOŚCI
PLATFORMY INTERNETOWEJ CROWD REAL ESTATE
(„PLATFORMA”)
Polityka prywatności określa prawa i obowiązki osób korzystających z Platformy, a także zasady gromadzenia, przetwarzania i wykorzystania danych osobowych pozyskanych od Użytkowników za pośrednictwem Platformy. Administrator dokłada wszelkich starań w celu zapewnienia poszanowania prywatności Użytkowników i ochrony pozyskanych danych osobowych podczas korzystania z Platformy. Administrator przy przetwarzaniu danych kieruje się przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Administrator stosuje środki techniczne oraz organizacyjne niezbędne do ochrony danych, wymagane obowiązującymi przepisami prawa dot. ochrony danych osobowych, w szczególności zabezpiecza Dane osobowe Użytkowników przed udostępnieniem ich osobom nieupoważnionym, utratą, modyfikacją, usunięciem czy uszkodzeniem.
Definicje
- Administrator – Crowd Real Estate Spółka Akcyjna, z siedzibą w Warszawie przy ul. Grzybowskiej 4/U–7A , wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000957816, NIP 5252898196, kapitał zakładowy 1.000.000 zł;
- Platforma – serwis internetowy prowadzony przez Administratora pod adresem www.crowdrealestate.pl, dostępny przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych;
- Polityka – niniejsza Polityka prywatności Platformy internetowej Crowd Real Estate;
- Konto - konto założone przez Użytkownika na Platformie umożliwiające korzystanie w pełnej funkcjonalności z Usług Platformy;
- Użytkownik - osoba fizyczna korzystającą z Platformy;
- Dane osobowe – wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej;
- RODO - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
- ECSP – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937;
- Forum Inwestorów – dedykowana sekcja na Platformie, która zapewnia Użytkownikowi dostęp do komunikacji z innymi Użytkownikami na temat Projektów oferowanych za pośrednictwem Platformy;
- Inwestor – Użytkownik, który udziela pożyczek Właścicielom Projektów, za pośrednictwem Platformy;
- Inwestor niedoświadczony – inwestor niebędący inwestorem doświadczonym w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. j ECSP;
- Właściciel Projektu – każdy Użytkownik, który ubiega się o finansowanie Projektu za pośrednictwem Platformy;
- Projekt – działalność, dla której Właściciel Projektu ubiega się o finansowanie za pośrednictwem Platformy;
- Usługi – dopasowywanie Właścicieli Projektów z Inwestorami, poprzez korzystanie z Platformy, która umożliwia:
- a) zbieranie środków pod tytułem zwrotnym przez Właścicieli Projektów;
- b) udzielania pożyczek pieniężnych przez Inwestorów;
- c) zgłaszanie zainteresowania kupnem/sprzedażą pożyczek oferowanych na Platformie.
- Symulacja zdolności do ponoszenia strat – narzędzie dostępne na Platformie przeznaczone do oceny sytuacji finansowej Użytkowników posiadających status Inwestora niedoświadczonego i umożliwiające takim Użytkownikom symulację ich zdolności do poniesienia straty w rozumieniu art. 21 ust. 5 ECSP;
- Tablica ogłoszeń – dedykowana sekcja na Platformie, która zapewnia Użytkownikowi możliwość reklamowania swojego zainteresowania kupnem i/lub sprzedażą pożyczek oferowanych na Platformie;
- Test Wiedzy – test mający na celu ocenę wiedzy, umiejętności i doświadczenia Użytkownika poprzez ocenę:
- a) czy Użytkownik posiada niezbędne doświadczenie i wiedzę wymagane do zrozumienia ryzyka związanego z inwestowaniem w ogóle, oraz;
- b) czy Użytkownik posiada niezbędne doświadczenie i wiedzę, aby zrozumieć ryzyko związane z rodzajami inwestycji oferowanych na Platformie.
1. Konto Użytkownika
W celu uzyskania przez Użytkownika dostępu do pełnej funkcjonalności Platformy niezbędne jest założenie Konta Użytkownika.
Podczas zakładania Konta Użytkownika. Użytkownik zobowiązany jest do przystąpienia do Testu Wiedzy oraz użycia narzędzia Symulacji zdolności do ponoszenia strat.
2. Test Wiedzy i Symulacja zdolności do ponoszenia strat
W celu oceny, czy Użytkownik posiada wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie wymagane do korzystania z Usług oraz zrozumienia ryzyk związanych z inwestowaniem, Użytkownik będzie zobowiązany do przystąpienia do Testu Wiedzy i użycia narzędzia Symulacji ponoszenia strat na Platformie. W tym celu Administrator będzie przetwarzał:
- informacje o rodzajach usług inwestycyjnych i inwestycji finansowych, z którymi Użytkownik jest zaznajomiony;
- informacje o charakterze, wolumenie i częstotliwości wcześniejszych inwestycji Użytkownika w instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego lub pożyczki, w tym w przedsięwzięcia gospodarcze na wczesnym etapie rozwoju lub na etapie rozszerzania działalności, a także informacje o okresie, w którym te inwestycje zrealizowano;
- informacje o poziomie wykształcenia oraz o zawodzie lub – w stosownych przypadkach – o wcześniejszym zawodzie Użytkownika, w tym informacje na temat wszelkiego doświadczenia zawodowego lub umiejętności nabytych przez niego w dziedzinie inwestycji w zakresie finansowania społecznościowego;
- informacje dotyczące regularnego i całkowitego dochodu Użytkownika, a także czy dochód jest uzyskiwany stale czy czasowo; aktywów posiadanych przez Użytkownika, w tym jego inwestycji finansowych i wszelkich depozytów pieniężnych.
3. Cele
Dane osobowe przetwarzane są w szczególności dla celów:
- udostępniania Platformy,
- prezentacji oferty Administratora,
- umożliwienia Użytkownikowi założenia i prowadzenia Konta na Platformie,
- umożliwienia Użytkownikowi komunikacji z innymi Użytkownikami za pomocą Forum Inwestorów,
- umożliwienia Użytkownikowi korzystania z Tablicy ogłoszeń,
- umożliwienia przeprowadzenia Testu Wiedzy oraz Symulacji zdolności do ponoszenia strat w ramach zakładania Konta Użytkownika,
- zawarcia i wykonywania umów, w tym w szczególności: umowy o prowadzenie Konta Inwestora, umowy o prowadzenie Konta Właściciela Projektu, umowy pożyczki,
- przeprowadzenie analizy due dilligence podczas wyboru ofert,
- udostępniania przez Administratora swoich informacji, komunikatów, oraz innych form komunikacji bezpośredniej,
- marketingu Usług oferowanych przez Administratora,
- odpowiadania na zapytania i skargi,
- zapewnienia bezpieczeństwa, funkcjonalności i stabilności usług,
- tworzenia analiz i statystyk.
4. Podstawa prawna przetwarzania Danych osobowych
Dane osobowe przetwarzane są w niezbędnym zakresie na następujących podstawach:
- art. 6 ust 1 lit. a RODO - zgoda
- udostępnianie Usług Użytkownikowi,
- rejestracja Konta na Platformie,
- udzielanie pomocy Użytkownikom oraz odpowiadanie na skargi i zapytania przesłane przez formularz kontaktowy oraz formularz skarg,
- przetwarzanie danych przekazanych fakultatywnie,
- zbieranie danych o niekaralności,
- przeprowadzenie Testu Wiedzy oraz Symulacji zdolności do ponoszenia strat.
- art. 6 ust 1 lit. b RODO - wykonanie umowy lub podjęcie działań przed jej zawarciem
- podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonywania umów, w tym w szczególności: umowy o prowadzenie Konta Inwestora, umowy o prowadzenie Konta Właściciela Projektu, umowy pożyczki,
- realizacja zawartych umów,
- identyfikacja nadawcy oraz obsługa zapytania lub skargi przesłanej przez udostępniony formularz,
- art. 6 ust 1 lit. c RODO - wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze
- wypełnianie obowiązków ciążących na administratorze, wynikających z przepisów prawa, m.in. podatkowych,
- udzielanie odpowiedzi na zapytania kierowane przez upoważniony organ publiczny lub sądowy,
- przechowywanie dokumentów, faktur, archiwizowanie dokumentacji,
- zapewnienie odpowiedniego poziomu należytej staranności poprzez uzyskanie dowodów na niekaralność właściciela projektu,
- art. 6 ust 1 lit. f RODO - prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora
- ustalanie, dochodzenie roszczeń oraz obrona przed ewentualnymi roszczeniami skierowanymi przeciwko Administratorowi,
- udzielanie pomocy Użytkownikom oraz odpowiadanie na skargi i zapytania przesłane przez formularz kontaktowy oraz formularz skarg,
- przechowywanie dokumentów, faktur, archiwizowanie dokumentacji,
- prowadzenie rejestru skarg,
- przesłanie zamówionej informacji handlowej, marketing usług i produktów,
- tworzenie analiz i statystyk wewnętrznych,
- zapobieganie oszustwom,
- wykazanie zgodności działań z odpowiednimi przepisami,
- zarządzanie infrastrukturą oraz bezpieczeństwem informatycznym.
Podanie danych osobowych jest zasadniczo dobrowolne, jednak w określonych przypadkach może być wymagane w celu spełnienia obowiązków wynikających z przepisów prawa. Ponadto przekazanie danych jest niezbędne do dokonania rejestracji na Platformie – ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości dokonania takiej rejestracji. Odmowa podania danych osobowych może również uniemożliwić realizację celów, dla których dane te są zbierane. W szczególności może to prowadzić do trudności w nawiązaniu kontaktu, uniemożliwienia zawarcia umowy, braku możliwości zakwalifikowania Użytkownika jako inwestora doświadczonego lub ograniczenia albo braku możliwości świadczenia Usługi. Dane wykorzystywane w celach marketingowych są podawane dobrowolnie.
Dane osobowe mogą być wykorzystane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym do profilowania.
Zautomatyzowane przetwarzanie danych, polegające na wykorzystaniu danych osobowych w celu podjęcia decyzji wobec osoby, której dane dotyczą, przeanalizowaniu lub prognozowaniu jej osobistych preferencji, zachowań i postaw może być również wykorzystywane w celu założenia i prowadzenia Konta Użytkownika na Platformie, na co Użytkownik może wyrazić zgodę.
5. Jakie dane przetwarzamy?
- W celu rejestracji Konta Inwestora: imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, nazwa firmy, NIP,
- W celu rejestracji dla Właściciela Projektu: imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, nazwa firmy,
- W celu korzystania i zarządzania przez Użytkownika kontem na Platformie: imię i nazwisko, dane adresowe (ulica, numer lokalu, kod pocztowy, miejscowość), numer telefonu, numer dowodu lub paszport, PESEL, numer rachunku bankowego,
- W celu kontaktu z Administratorem za pośrednictwem formularza kontaktowego: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail,
- W celu kontaktu telefonicznego z Administratorem w celu przedstawienia informacji o charakterze marketingowym: imię i nazwisko, numer telefonu,
- W celu złożenia skargi: imię i nazwisko, dane adresowe (ulica, numer budynku, kod pocztowy, miejscowość, państwo), adres e-mail, numer telefonu, nazwa podmiotu prawnego, numer z właściwego rejestru, kod LEI oraz analogiczne dane osobowe ewentualnego pełnomocnika,
- W celu umożliwienia oceny doświadczenia użytkownika: posiadane wykształcenie, doświadczenie zawodowe w zakresie finansowania społecznościowego, umiejętności nabyte w zakresie finansowania społecznościowego, obecny lub wcześniejszy zawód, informacje o charakterze, wolumenie i częstotliwości wcześniejszych inwestycji, w tym: liczba inwestycji w instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego, liczba pożyczek udzielonych w ramach działalności inwestycyjnej, okres w którym dotychczas inwestowano posiadane środki pieniężne, kwota dotychczas zainwestowanych środków pieniężnych, kwota dotychczas zainwestowanych środków pieniężnych w przedsięwzięcia na wczesnym etapie rozwoju – start-up lub na etapie rozszerzenia działalności – scale-up,
- W celu przeprowadzenia Symulacji zdolności do ponoszenia strat: roczny dochód z pracy, roczne odsetki od lokat bankowych, wypłacone dywidendy, roczny dochód z nieruchomości, łączne aktywa płynne, roczne zobowiązania finansowe,
- W celu zakwalifikowania jako Inwestor doświadczony: informacje dotyczące reprezentowania jednego z następujących podmiotów: instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, inne uprawnione lub regulowane instytucje finansowe, zakłady ubezpieczeń, plany zbiorowego inwestowania i spółki zarządzające takimi planami, fundusze emerytalne i spółki zarządzające takimi funduszami, pośrednicy zawierający transakcje dotyczące towarów oraz towarowych instrumentów pochodnych, podmioty lokalne, inni inwestorzy instytucjonalni, duże przedsiębiorstwa spełniające określone wymogi dotyczących wielkości aktywów, władze krajowe i regionalne, w tym organy publiczne, które zarządzają długiem publicznym na poziomie krajowym lub regionalnym, banki centralne, międzynarodowe i ponadnarodowe instytucje, inni inwestorzy instytucjonalni, których głównym zakresem działalności jest inwestowanie w instrumenty finansowe, w tym podmioty zajmujące się sekurytyzacją aktywów lub innego rodzaju transakcjami finansowymi,
- W celu złożenia wniosku o zakwalifikowanie jako Inwestor doświadczony: informacje czy Użytkownik osiąga roczny dochód brutto w wysokości co najmniej 60.000 EUR lub czy posiada portfel instrumentów finansowych, który obejmuje depozyty środków pieniężnych i aktywa finansowe przekraczające wartość 100 000 EUR; czy Użytkownik pracuje lub pracował w sektorze finansowym przez co najmniej rok, prowadząc działalność profesjonalną, która wymaga wiedzy dotyczącej planowanych transakcji lub usług, lub czy zajmował przez co najmniej 12 miesięcy stanowisko kierownicze w osobie prawnej, która spełnia kryteria inwestora doświadczonego wskazane w załączniku nr II Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r., czy w okresie poprzedzającym cztery kwartały Użytkownik zawierał transakcje o znaczącej wielkości na rynkach kapitałowych z przeciętną częstotliwością 10 transakcji na kwartał,
- W celu optymalizacji usług, analizy danych i zapewnienia najwyższej jakości obsługi: dane behawioralne dotyczące aktywności na Platformie, dane transakcyjne dotyczące aktywności na Platformie,
- W celu przeprowadzenia analizy due dilligence i analizy zaświadczeń o niekaralności dotyczących odpowiednich osób: imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL/numer paszportu, dane o karalności.
Dane są pozyskiwane w szczególności z formularzy wypełnianych na Platformie, przekazywanych dokumentów, jak również z rozmów telefonicznych. W niektórych sytuacjach Dane osobowe mogą być pozyskane w sposób inny niż bezpośrednio od Użytkownika, na przykład poprzez wskazanie danych pełnomocnika w odpowiednim formularzu.
Na Platformie przetwarzane są również Dane osobowe Użytkowników zawierające informacje o odwiedzonych stronach i aplikacjach internetowych (w tym treściach zaprezentowanych na tych stronach i w aplikacjach), informacje zapisane w plikach cookie w urządzeniu i jego pamięci podręcznej oraz dane lokalizacyjne generowane przez urządzenie.
6. Prawa osób których Dane są przetwarzane
W związku z przetwarzaniem Danych osobowych osobie, której Dane są przetwarzane przysługuje prawo do:
- dostępu do treści Danych osobowych - umożliwia to otrzymanie kopii przechowywanych przez Administratora Danych osobowych Użytkownika oraz szczegółowych informacji dotyczących kategorii i ewentualnych odbiorców jego danych,
- poprawienia lub sprostowania Danych osobowych - umożliwia to skorygowanie wszelkich niekompletnych, niedokładnych lub nieaktualnych Danych osobowych dotyczących danego Użytkownika,
- usunięcia Danych osobowych ("prawo do bycia zapomnianym"), w przypadku braku uzasadnionego powodu do ich dalszego przetwarzania. Użytkownik ma również prawo poprosić Administratora o usunięcie swoich Danych osobowych, jeśli skutecznie skorzystał z prawa do sprzeciwu wobec przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Danych osobowych, w przypadku gdy Administrator opiera się na uzasadnionym interesie (lub interesie strony trzeciej), a szczególna sytuacja Użytkownika sprawia, że chce on sprzeciwić się przetwarzaniu na tej podstawie, gdy uważa, że ma to wpływ na jego podstawowe prawa i wolności,
- ograniczenia przetwarzania Danych osobowych,
- żądania przeniesienia Danych osobowych,
- wycofania zgody na przetwarzanie Danych osobowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego do spraw danych osobowych, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Aby skorzystać z przysługujących praw, prosimy o kontakt pod następującym adresem: iod@cre.pl.
7. Udostępnianie i powierzanie przetwarzania danych
W związku z procesem przetwarzania, Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
W związku z oferowaniem Usług na Platformie, Dane osobowe mogą być przekazywane innym Użytkownikom, w szczególności w celu dopasowywania Właścicieli Projektów z Inwestorami. Ponadto, Dane osobowe mogą być przekazywane pracownikom Administratora, podwykonawcom i innym podmiotom świadczącym usługi na rzecz Administratora, w szczególności w obszarach związanych z działalnością kadrową, prawną, księgową, jak również dostawcom usług IT. Dotyczy to także podmiotów realizujących usługi archiwizacji, niszczenia dokumentów, doręczania przesyłek oraz obsługi korespondencji.
Podmioty, które otrzymają Dane osobowe działają na podstawie upoważnienia Administratora, są odrębnymi administratorami lub działają na podstawie umów powierzenia przetwarzania Danych osobowych i na równi z Administratorem zobowiązane są do ich ochrony.
Udostępnianie danych będzie odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i obejmować jedynie minimalną ilość informacji niezbędnych do osiągnięcia celu, dla którego dane są przetwarzane.
Dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub organizacji międzynarodowej.
8. Retencja danych
Administrator danych przetwarza Dane osobowe tylko przez okres niezbędny i konieczny dla celów, w których Dane są przetwarzane. Dane osobowe nie będą przechowywane dłużej niż:
- jest to konieczne w związku z celami dla których zostały zgromadzone,
- istnieje jedna z podstaw prawnych przetwarzania Danych i istnieje cel przetwarzania Danych osobowych Użytkownika, na przykład Użytkownik posiada aktywne Konto na Platformie i korzysta z Usług lub jego zgoda na określone przetwarzanie danych jest ważna,
- istnieje potrzeba realizacji uzasadnionych interesów Administratora,
Dane osobowe będą przechowywane w szczególności przez okres obowiązywania umowy zawartej z Administratorem, a po jej zakończeniu przez czas niezbędny do dochodzenia ewentualnych roszczeń oraz wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów prawa.
W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie Danych osobowych lub zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, Dane będą przechowywane do momentu odpowiednio wycofania zgody lub uwzględnienia sprzeciwu.
W sytuacji, gdy przetwarzanie Danych osobowych odbywa się na podstawie szczególnych przepisów prawa, okres przechowywania danych zostanie dostosowany do wymogów wynikających z tych przepisów (np. przepisów prawa podatkowego). Po upływie okresu retencji danych, Dane osobowe zostają usunięte albo zanonimizowane, zgodnie z przepisami RODO.
9. Bezpieczeństwo Danych osobowych
Administrator regularnie przeprowadza analizę ryzyka, aby zagwarantować, że Dane osobowe są przetwarzane w sposób bezpieczny. Priorytetem jest zapewnienie, że dostęp do danych mają wyłącznie osoby uprawnione i jedynie w zakresie niezbędnym do realizacji ich obowiązków. Administrator dba, aby wszelkie operacje związane z Danymi osobowymi były rejestrowane oraz wykonywane wyłącznie przez osoby uprawnione, w tym pracowników i współpracowników.
Ponadto, Administrator podejmuje wszelkie kroki, aby jego podwykonawcy i inne podmioty współpracujące gwarantowały stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa przy każdorazowym przetwarzaniu Danych osobowych na jego zlecenie.
10. Kontakt w sprawie Danych osobowych
Wszelkie wnioski, pytania i żądania Użytkownika związane z przetwarzaniem Danych osobowych, zasadami wykorzystywania plików cookies oraz Polityką stosowaną przez Administratora mogą być kierowane:
- w formie elektronicznej na adres e-mail: iod@cre.pl
- pocztą, na adres siedziby Administratora
Inspektorem ochrony danych osobowych jest Maja Morawska.
11. Zmiany Polityki Prywatności
Polityka jest na bieżąco weryfikowana i w razie potrzeby aktualizowana. Aktualizacje niniejszego dokumentu będą publikowane na Platformie. Jeśli zasady w nim określone zmienią się w sposób istotny na niekorzyść Użytkownika, Platforma zamieści zawiadomienie o takiej zmianie na swojej stronie głównej, które będzie widoczne przez 30 dni. Dokument ma charakter informacyjny.
Aktualna wersja Polityki została przyjęta i obowiązuje od 7 stycznia 2025 r.